Lokasi baru Bengkel




LOKASI BARU BENGKEL = Berhampiran Wetland Dengkil dan Taman Topaz Dengkil





Untuk membuat sebarang perjumpaan, sila membuat 'appointment' terlebih dahulu untuk memudahkan pihak kami dan anda untuk berurusan. Sila hubungi no tertera untuk membuat 'appointment' atau perjumpaan.

Hj Isa : +60127986909 whatsapp / viber / call / sms
Hajjah : +60126588744 whatsapp / call /sms


Email : hjisabnu29@gmail.com

Saturday 10 November 2018

Tempahan Khas : Catur

Good morning peeps 😊
Assalamualaikum ✌

Selamat berhujung minggu gaiss.. 

Today I wanna share with you guys about chess. Semua mesti tahu kan apa itu catur @ chess. Let me tell you a little bit about chess. Catur ni adalah sejenis mainan berpapan yang dimainkan oleh dua orang pemain. Catur dimainkan di atas papan bebrsaiz 8x8 petak bersamaan 64 petak yang bersilih ganti warnanya, terang dan gelap.

Setiap pemain akan diberikan dengan 16 buah catur yang terdiri daripada 1 king, 1 queen, 2 rooks, 2 knights, 2 bishops, and 8 pawns. Semua  buah catur boleh mengeluarkan buah catur pihak lawan dengan mendarat pada ruang yang mereka duduki.

Kebiasaanya yang kita tahu, permainan catur ini hanya dimainkan oleh orang yang celik (tidak buta). Tetapi sebenarnya, permainan ini jugak boleh dimain oleh orang yang tidak boleh melihat. Semestinya papan catur untuk orang yang tidak boleh melihat itu berbeza dengan orang yang boleh melihat.


Eh panjang pulak intro kita.. hahah Sebenarnya yang dok bebel panjang pasal catur tu sebab harini kita nak tunjuk sikit pasal tempahan khas yang kita terima iaitu papan catur untuk orang yang tidak boleh melihat (buta). Lubang-lubang pada papan catur itu membolehkan pemain tersebut untuk meletakkan buah catur mereka. So, mereka boleh tahu which area they can put their chess. Untuk membezakan antara warna terang dan gelap, warna gelap yang timbul di atas papan catur.

Ni lah rupa papan catur khas untuk orang buta




Semoga selepas ini, orang yang kelainan upaya pun dapat bermain dan manfaat seperti orang yang normal. 

Jika mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin membuat tempahan, sila hubungi atau Whatsapp (just click on the phone number)


Wan ( 017-6755236 )
Hj Isa ( 012-7986909 )

No comments:

Post a Comment